JanSteiner
- Motocykly

Nová motorka - splněný sen, nebo past na peníze?

Toužíte po nové motorce? Skvělé! Ale než podepíšete kupní smlouvu, věnujte pár hodin tomu, abyste si zjistili vše důležité. Vyplatí se to - ušetříte si starosti i peníze.

Koupě motocyklu

Průvodce koupí motocyklu: krok za krokem

I. První krok - hledání

Prvním krokem k pořízení motocyklu je rozhodnout se, jaký typ nebo model chcete což nechám na vás a teprve poté začít hledat v inzerátech.

Kde na internetu hledat motocykly

  • motorkari.cz
    • můj favorit mezi inzercemi, snadno si tu nastavíte filtr podle roku, ceny i nájezdu, takže najdete přesně to, co hledáte
    • inzerují soukromníci i dealeři
  • bazos.cz
    • inzerují především soukromníci, což pro někoho může být plus
  • motoinzerce.cz
    • inzerují zde pouze soukromníci
    • snadno se vyhledává i filtruje
  • tipmoto.com
    • obdoba motoinzerce, jen s tím, že zde inzerují pouze motobazary
  • sbazar.cz
    • motobazary i soukromníci
  • Facebook, Marketplace
    • spousty inzerátů soukromníků
    • snadno se spojíte s prodejcem

Na co si dát pozor při hledání

Při hledání motorky v inzerci si můžete už na první pohled všimnout mnoha detailů, které o stroji hodně napoví. Proto je dobré si předem nastudovat, jak má daný model vypadat z výroby – jaké má mít zrcátka, závažíčka, stupačky, řetězovou sadu, blinkry, pneumatiky a v jakých barevných variantách se vyráběl. Tyto detaily vám mohou pomoci odhalit neoriginální díly, případné poškození nebo podezřelou minulost stroje. Můžete tak předejít zbytečné cestě přes celou republiku jen proto, abyste na místě zjistili, že motorka byla bouraná nebo má stočené kilometry.
Řekněme, že hledáte motocykl
s nájezdem 5 000km a stáří 1-2 roky
  • vizuální vzhled jako nový
  • pneumatiky bude mít původní nebo zcela nové
  • brzdy budou jako nové, destičky budou mít dost obložení a kotouče budou krásné bez vrypů
  • v případě, že je motocykl hnaný řetězem, tak bude řetězová sada bude jako nová

s nájezdem 30 000km 5 let
  • motocykl stále vypadá velice pěkně, nemusí ani nést známky opotřebení
  • řetězová sada bude opotřebená, může být i po výměně ovšem v tomto případě musí být stav uplně nový
  • za mě nepřípustné, aby motorka měla neoriginální kotouče

Kontrola nájezdu kilometru

Stačí znát VIN vozidla a můžete si zjistit stav tachometru při poslední evidenční nebo technické kontrole. Pokud motocykl není čerstvě dovezený ze zahraničí, máme možnost ověřit stav najetých kilometrů prostřednictvím webu kontrolatachometru.cz. V současnosti se každý údaj o počtu ujetých kilometrů zaznamenává elektronicky při pravidelných technických prohlídkách i evidenčních kontrolách. Díky tomu je možné snadno dohledat a porovnat stavy tachometru z jednotlivých kontrol a ověřit tak skutečný nájezd motocyklu.

Zkontrolujte si, do kdy má motocykl platnou technickou kontrolu, případně zda ji vůbec má. Na stránkách kontrolatachometru.cz je technická kontrola označena jako “Pravidelná”. V České republice platí, že motocykl musí na technickou kontrolu každé 4 roky.

II. Druhý krok - cesta pro motocykl

Dokumenty ke koupi

III. Krok třetí - samotná koupě

První dojem, celkový vzhled

Jakmile přijedete na místo a míříte ke své potenciální nové motorce, už v tu chvíli začínáte podvědomě hodnotit. Udělá na vás lepší dojem motocykl, který je evidentně udržovaný — třeba právě vytažený z garáže, čistý, umytý a celkově vypadající dobře než stroj, který působí dojmem, že celý život stál venku na parkovišti a péče o něj nebyla prioritou.

Můžete si všimnout šrámů a drobných poškození, která na fotografiích mohla být vyretušována nebo ať už záměrně nebo ne nafocena tak, aby nebyla vidět.

Podrobná prohlídka celého motocyklu

Veškeré uvedené informace jsou individuální a nelze jednoznačně určit, co je správně a co špatně. Každá motorka, její stav i způsob používání se mohou lišit, proto je důležité posuzovat vše v kontextu konkrétního stroje a situace. A teď přichází jeden z nejdůležitějších kroků, máme už dostatek informací, ale je potřeba si je ověřit důkladnou osobní prohlídkou motocyklu. Protože nevím, jaký typ motorky kupujete jestli naháče, sportovní kapotovanou motorku nebo cesťáka, některé části kontroly se budou lišit. Každý typ má totiž své specifické slabiny a odlišnosti, na které je potřeba se zaměřit.
Podvozek:
  • Přední odpružení
    • zkontrolujte, zda jsou přední tlumiče rovné a bez mechanického poškození. Důležité je i to, aby chromované trubky nebyly nadměrně poškozené či poškrábané. I když tlumiče při prodeji nemusí zatím téct, hlubší vrypy nebo rýhy mohou časem poškodit gufera (těsnění) a způsobit únik oleje
    • těsnost gufer tlumičů — v případě, že tečou počítat s opravou začínající kolem 4 tisíc korun
    • matice seshora tlumičů vám mohou napovědět zda nebyly rozdělávané a již repasované, což je v pořádku ale ne na motorce, která je stará například 3 roky a má najetých 5 tisíc
  • Zadní odpružení
    • stejně jako u předních tlumičů
    • zkontrolovat lak na pružině, zda není nadměrně opotřebený
  • Kola a pneumatiky
    • u kol zkontrolovat zda nejsou zdeformované, při větším nárazu by se mohl poškodit ráfek, pro tento úkon by bylo nejlepší mít motorku na hlavním stojanu nebo na montážních stojanech
    • byl by to extrémní případ ale vyzkoušet zda nemají ložiska vůle do stran
    • u pneumatik můžete vidět opotřebení, popřípadě styl jízdy jakým mohl být motocykl ježděný, například ploška na prostředku pneumatiky = dálnice, žmolky na krajích pneumatik = okruh
  • Brzdy
    • opotřebení brzdových kotoučů je velmi individuální a závisí na stylu jízdy, váze motorky i na tom, kde a jak byla používána. Pokud však motocykl nebyl ježděný na okruhu nebo extrémně sportovně, měly by být kotouče při nájezdu kolem 30 000 km naprosto v pořádku a bez potřeby výměny
    • zkontrolujte si brzdové destičky a zjistěte, kolik zbývá obložení. U většiny destiček to lze snadno poznat, protože bývají opatřeny drážkami, které slouží nejen k odvodu nečistot a vody, ale zároveň ukazují míru opotřebení. Pokud jsou drážky téměř nebo úplně sjeté, destičky je potřeba brzy vyměnit
    • u přední brzdové pumpy zkontrolujte správný chod brzdové páčky, páčka by se při stisknutí neměla zadrhávat ani chodit nepravidelně. Při této příležitosti se rovnou podívejte i na stav brzdové kapaliny. Ta by měla být čirá až světle jantarová. Pokud je kapalina tmavě hnědá nebo zakalená, je to známka jejího stáří a potřeby výměny.
  • Rám
    • zkontrolujte, zda nejsou dorazy na řízení uražené, ohnuté nebo jinak zdeformované. Poškozené dorazy mohou být známkou toho, že motocykl prodělal pád nebo nehodu, a mohou ovlivnit správnou funkci řízení
    • zkontrolujte všechny viditelné části rámu, zda nejsou zdeformované, prasklé nebo dodatečně svařované
  • Řízení
    • Ideální způsob kontroly ložisek řízení je pomocí hlavního stojanu. Motorku si postavte na hlavní stojan a pomalu otáčejte řídítky od dorazu k dorazu. Pohyb by měl být plynulý, bez jakéhokoliv zadrhávání, pocitu cvakání nebo tuhosti v některé poloze
    • zároveň zkontrolujte i případnou vůli ve směru jízdy—uchopte pevně spodní část vidlice nebo kolo a jemně kývejte dopředu a dozadu. Pokud ucítíte vůli nebo uslyšíte klepání, ložiska řízení mohou být opotřebená nebo povolená
  • Finální pohon
    • Řetěz - zkontrolujte zda není nerovnoměrně vytahaný řetěz
    • nejsou zteřelé, potrhané nebo chybějící “o” kroužky
    • nesmí být zatuhlé jednotlivé články, všechny se musí pěkně ohýbat
    • napnutí řetězu, obvykle bývá průvěs 25-40mm
    • vnější vzhled, koroze, lubrikaci
    • Kardan - na hlavním stojanu, se zařazenou rychlostí, zkuste pootočit zadním kolem dopředu a dozadu – větší vůle než 1–2 cm může znamenat opotřebení převodů nebo křížových kloubů
    • zkontrolujte gufera – nesmí být steřelá, poškozená ani prosakovat olej
    • při poslechu kardanu by nemělo být slyšet skřípání, chrastění ani cvakání
    • zeptejte se kdy naposledy byl olej v kardanu měněný, servisní interval bývá obvykle někde kolem 15 000 - 20 000 km
    • Řemen - u řemenu zkontrolujte, zda není potrhaný, steřelý a zda má správné napnutí
  • Stupačky, řazení a páčky brzd
    • u stupaček zkontrolujte, zda nejsou poškozené nebo svařované a zda nejsou nadměrně ošlapané gumy, v případě, že na stupačkách gumy jsou
    • páčka řazení a páčka zadní brzdy jsou při pádech náchylné k ohnutí, proto je nezapomeňte pečlivě zkontrolovat
Motor:
  • Motor
    • zkontrolujte celý motor po vizuální stránce — zaměřte se na veškeré kartery, uchycení motoru, těsnost a případné známky úniků kapalin. Prohlédněte také neporušenost svodů a výfukového systému, zda nejsou prasklé, deformované nebo jinak poškozené
  • Mazání
    • zkontrolujte množství oleje a vizuální stav, olej u motorek v žádném případě nesmí být černý
    • zeptejte se majitele, kdy naposledy měnil olej a jaký typ a viskozitu oleje použil, abyste věděli, co případně do motorky dolít nebo jaký olej použít při další výměně
  • Chlazení
    • u chlazení zkontrolujte množství a též barvu náplně, náplň rozhodně nesmí být čirá nebo rezavá
  • Start motoru
    • vyzkoušejte studený start, během kterého sledujte, jak motorka startuje. Ihned po nastartování, dokud je motor studený, sáhněte opatrně na každý svod a zkontrolujte, zda se všechny zahřívají rovnoměrně
    • u motocyklů se vstřikováním paliva by měl mít motor plynulý a stabilní chod jak za studena, tak za tepla. U motorů s karburátorem by měl být chod motoru za tepla rovněž plynulý, zatímco při studeném startu a použití sytiče může motor lehce kolísat, což je u tohoto typu motoru běžné
    • poslechněte si řádně chod motoru, zda neslyšíte neobvyklé klepání nebo jakýkoliv podezřelý zvuk
    • nezapomeňte vyzkoušet i start při zahřátém motoru na provozní teplotu
Vnější části motocyklu:
  • Kapotáž + nádrž
    • kapotáž si zaslouží důkladnou pozornost. Vezměte si klidně svítilnu a pečlivě zkontrolujte každý díl kapotáže včetně všech uchycení k motocyklu. Sledujte, zda není kapotáž někde prasklá, lepená nebo jinak poškozená. Zaměřte se i na lak – zkontrolujte, jestli pod lakem neprosvítá jiná barva, která by mohla naznačovat přelakování. Například u černé kapotáže Kawasaki Ninja by pod lakem neměla být vidět zelená barva, což by mohlo znamenat neodborný zásah nebo maskování poškození
    • u nádrže je dobré vědět, které nálepky mají být z výroby pod lakem a které jsou pouze lepené navrch. Pomůže vám to při kontrole originality a případného přelakování. Zaměřte se také na oblast víčka nádrže – právě tohle místo bývá nejproblematičtější při lakování. Určitě víčko otevřete a zkontrolujte pečlivě i okolí hrdla, kde se často projeví stopy po neodborné opravě nebo přelakování
  • Řidítka + osvětlení/elektronika
    • u řidítek můžete zkontrolovat jejich originalitu, zda nejsou ohnutá, to si zkontrolujte tak když zatočíte řidítkama úplně vpravo a uplně vlevo, tak uvidíte jestli mezera mezi řidítky a nádrží byla stejná. Dále zkontrolujte zda nejsou odřená nebo měněná závažíčka
    • při pádu určitě dost často příjdou k újmě i zrcátka, takže můžete zkontrolovat jejich nepoškozenost a originalitu
    • dále máme na řidítkách velkou většinu ovládacích prvků, ty si všechny vyzkoušejte. Světelnou blikačku, zapalování, blinkry, dálková světla, ovládání budíků, vypínání ABS...
    • také si zkontrolujte jak brzdovou páčku tak i spojkovou a zda spojka nechodí enormě těžce
  • Podsedlová část a sedlo
    • na podsedlové části máme připevněny většinou stupačky pro spolujezdce, na nich si zkontrolujte, že nejsou odřené nebo popřípadě ulomené
    • nejspíš to uděláte při kontrole kapotáži ale když by ne, tak si sundejte sedlo a zkontrolujte zda u motorky nechybí nářadí, lékárnička, popřípadě se můžete podívat na baterii a jestli máte zátěžovou zkoušečku, můžete baterii změřit.
    • nezapomeňte zkontrolovat i kapotáž v prostoru pod sedlem, a to jak v přední, tak v zadní části, pokud motocykl nemá sedlo v jednom kuse. Právě v těchto místech bývá kapotáž často poškozená, prasklá nebo neodborně opravovaná, což může naznačovat pád či jinou nehodu. Sledujte nejen samotné plasty, ale i jejich uchycení a případné známky demontáže
    • na sedle si zkontrolujte potah, zda není zteřelý či jinak poškozený

Zkušební projížďka motocyklu:

  • Geometrie, podvozek
    • první věc, kterou vyzkoušejte jsou brzdy. Při brždění nesmí motorka začít vibrovat a musí začít brzdit. Nezapomeňte jak na přední, tak i zadní brzdu
    • při zkušební jízdě si vyzkoušejte, zda motorka netáhne do strany – doleva nebo doprava. Myslete ale na to, že výsledek této kontroly mohou ovlivnit i vnější faktory, jako jsou vyjeté koleje na vozovce nebo boční vítr, které mohou způsobit, že se motocykl mírně stáčí. Ideální je provést tuto zkoušku na rovném a klidném úseku silnice
    • dále vyzkoušejte zda není motorka při vyšší rychlostech neklidná - netřepou se řidítka, zkuste klidně i lehce povolit řidítka, ovšem nedoporučuji je úplně pouštět
  • Motor
    • při zahřátém motoru určitě vyzkoušejte jak motorka jede v nízkých, středních i vysokých otáčkách. Možná otáčky útočící na omezovač mohou znít drasticky ale motor to pro jednou snese a vy budete vědět, že je motor v pořádku
  • Převodovka
    • u převodovky vyzkoušejte pořádně každý rychlostní stupeň, všechny rychlostní stupně musí jít zařadit a následně i držet, nesmí se stát, že by vyskočil.

IV. Čtvrtý krok - přepis motocyklu

Přepis vozidla probíhá na jakémkoli obecním úřadě obce s rozšířenou působností.

Potřebné dokumenty

  • Kupní smlouva
    • kupní smlouvu sepíšete ve dvou vyhotoveních jednu pro prodávajícího a jednu pro kupujícího
  • Plná moc
    • plná moc je potřeba pouze v případě, že se přepisu vozidla neúčastní obě strany současně – tedy kupující i prodávající
    • pro samotný přepis vozidla na registru silničních vozidel postačí jedna kopie kupní smlouvy, kterou předloží osoba provádějící přepis.
  • Evidenční kontrola
    • v praxi ji většinou zajišťuje a má již hotovou prodávající strana, protože evidenční kontrola je často prováděna zároveň s pravidelnou technickou kontrolou (STK)
    • platnost evidenční kontroly je od 1.7.2025 na 2 roky, před tímto datumem je evidenční kontrola platná na 1 rok
  • Povinné ručení
    • kupující musí mít sjednané nové pojištění (pro registraci je nutné mít zelenou kartu)