JanSteiner
- Motocykly

Co neubrzdíš, to neukecáš - aneb jak na údržbu brzd.

Chystáte se na údržbu brzd? V tomhle článku se dozvíte, jak se správně starat o brzdy, co mazat, kdy měnit kapalinu a na jaké závady si dát pozor.

Péče o brzdy

Obsah článku - údržba brzd

Kontrola Brzdové systému

Kontrola brzdového systému na motocyklu je zásadní pro bezpečnou jízdu. Zde je stručný, ale kompletní přehled, co by jste měli zkontrolovat:

Brzdová pumpa a kapalina

  • Brzdová pumpa
    • u brzdové pumpy zkontrolujte chod brzdové páčky – její pohyb by měl být plynulý a hladký. Jakékoli zadrhávání, vrzání nebo pocit drhnutí může naznačovat zadřený nebo znečištěný pístek hlavního brzdového válce. V takovém případě doporučuji komponent rozebrat, vyčistit anebo ještě lépe vyměnit – viz fotografie
    • dále zkontrolujte, zda nedrhne čep, na kterém je páčka uchycena. Pokud je čep zanesený nečistotami nebo zkorodovaný, může způsobovat zadrhávání páčky. V takovém případě je vhodné čep vyčistit, případně lehce namazat vhodným mazivem
  • Brzdová kapalina
    • vzhledem k zásadnímu významu brzd pro bezpečnost je výměna brzdové kapaliny velmi levnou, ale důležitou údržbou. Proto ji provádím nejpozději každé dva roky, bez ohledu na počet ujetých kilometrů. Při koupi ojetého motocyklu považuji výměnu brzdové kapaliny za samozřejmost – není totiž jisté, kdy a zda vůbec byla naposledy měněna
    • kontrola pomocí testeru brzdové kapaliny, který funguje na principu měření vodivosti – ta roste s množstvím absorbované vlhkosti. Pokud je hodnota překročena, kapalina ztrácí své vlastnosti a měla by být vyměněna
    • vizuální kontrola – brzdová kapalina by měla být čirá až světle jantarově hnědá. Pokud je tmavá, zakalená nebo téměř černá, znamená to, že je výrazně opotřebovaná a její výměna je na místě


    • (Toto je brzdová kapalina, která je už dávno po své životnosti.)

Brzdové hadice

  • Spoje na brzdových hadicích
    • zkontrolujte místa, kde jsou na hadicích nalísované kovové koncovky, místo mezí hadicí a koncovkou by mělo být suché
    • zkontrolujte také průtokové šrouby, kterými jsou brzdové hadice připevněny k brzdovým třmenům a k brzdové pumpě. Tyto šrouby musí být pevně dotažené bez známek prosakování kapaliny nebo vlhkosti v jejich okolí
  • Brzdové hadice
    • při vizuální kontrole by brzdové hadice neměly vykazovat známky stárnutí nebo poškození (prodřené, vyduté)
    • při stisknutí brzdové páčky by měl být její odpor pevný a konzistentní. Pokud páčka měkne nebo se propadá k řídítkům, může to znamenat zavzdušněný brzdový systém nebo poškozené hadice

Brzdové destičky, kotouče

  • Brzdové kotouče
    • při kontrole brzdových kotoučů se zaměřujeme především na jejich tloušťku, která musí být rovnoměrná po celé brzdné ploše. Na kotouči bývá vyznačena minimální přípustná tloušťka, často ve formě nápisu „MIN. TH.“ (z anglického Minimum Thickness), například „MIN. TH. 4.5MM“. Pokud je skutečná tloušťka kotouče menší než tato hodnota, je nutné kotouč vyměnit
    • dále kontrolujeme, zda se na kotouči nenacházejí hluboké rýhy nebo drážky, které by mohly ovlivnit brzdný účinek. Brzdový kotouč musí být také rovný a nedeformovaný – případné prohnutí nebo házivost se projeví nejčastěji vibracemi při brzdění během jízdy
    • dále zkontrolujte, zda nejsou povolené nýty (u plovoucích kotoučů). V ideálním případě by vůle měla být pouze v axiálním směru (tedy do stran, kolmo k rovině kotouče), nikoliv v radiálním směru (ve směru otáčení kotouče). Radiální vůle může znamenat opotřebení nebo uvolnění nýtů, což negativně ovlivňuje brzdný výkon a bezpečnost
  • Brzdové destičky
    • u brzdových destiček zkontrolujeme jejich tloušťku, a to podle tzv. kontrolních drážek – pokud drážky již nejsou viditelné, znamená to, že je destička opotřebená na mez opotřebení a je nutná její výměna
    • při demontáži brzdových destiček zkontrolujeme jejich brzdnou plochu. Pokud je povrch lesklý nebo zrcadlově hladký, jedná se o přepálenou nebo znečištěnou vrstvu, která může zhoršovat brzdný účinek. V takovém případě destičky lehce přebrousíme jemným brusným papírem (např. zrnitost P120–P180), abychom odstranili lesklou vrstvu a obnovili optimální třecí vlastnosti

Údržba brzdového systému

Výměna brzdové kapaliny

Brzdová kapalina je médium, které přenáší tlak z brzdové páčky nebo pedálu na brzdové pístky. Jedná se o klíčovou součást brzdového systému – špatný stav brzdové kapaliny může vést k výraznému snížení brzdného účinku, nebo dokonce k úplnému selhání brzd❗

Brzdová kapalina je hygroskopická, což znamená, že na sebe váže vlhkost ze vzduchu. Voda má však výrazně nižší bod varu než samotná brzdová kapalina. Při intenzivním brzdění se celý systém zahřívá a vlhkost obsažená v kapalině může začít vřít a měnit se na páru. Pára je stlačitelná, na rozdíl od kapaliny – to způsobí, že se brzdová páčka nebo pedál propadne a brzdný účinek se výrazně sníží nebo zcela ztratí. V kritickém okamžiku to může znamenat úplné selhání brzd.

Typy brzdových kapalin
U brzdových kapalin uvádím suchý a mokrý bod varu, protože jsou hygroskopické – tedy pohlcují vlhkost ze vzduchu. Suchý bod varu platí pro čerstvě otevřenou kapalinu, zatímco mokrý bod varu odpovídá stavu kapaliny po postupné degradaci a nasátí vlhkosti během používání. K degradaci brzdové kapaliny na úroveň mokrého bodu varu dochází během 1–2 let běžného provozu.
DOT 3
  • bod varu (suchý): cca 205°C, mokrý: cca 140°C
  • na bázi glykolů, hygroskopická
DOT 4
  • bod varu (suchý): cca 230°C, mokrý: cca 155–160°C
  • na bázi glykolů, hygroskopická
DOT 5.1
  • bod varu (suchý): cca 260°C, mokrý: cca 180°C
  • na bázi glykolů, hygroskopická
DOT 5
  • bod varu (suchý): cca 260°C.
  • silikonovou brzdovou kapalinu nelze mísit s ostatními brzdovými kapalinami
  • na rozdíl od ostatních typů brzdových kapalin na sebe neváže vodu, není hygroskopická
Doporučení:
  • nemíchej různé značky a stáří kapaliny, i když jsou označeny stejným DOT
  • pokud si nejsi jistý jaký typ nebo značka brzdové kapaliny je aktuálně v systému, vždy proveď úplnou výměnu celé náplně
Výměna brzdové kapaliny/Odvzdušnění
Při práci s brzdovou kapalinou používej vždy ochranné rukavice a brýle
Potřebné nářadí:
  • Injekční stříkačka na odsátí brzdové kapaliny
  • Hadry
  • Klíč na povolení odvzdušňovacího šroubu (obvykle 8 nebo 10 mm)
  • Nádobku na starou brzdovou kapalinu
  • Šroubovák (na víčko nádržky)

I. Příprava:
  • postav motocykl rovně (centrální stojan nebo montážní stojan)
  • zakryj okolí nádobky s brzdovou kapalinou hadrou, aby jsi ochránil lak motocyklu, protože brzdová kapalina je agresivní a mohla by jej narušit
  • otevři nádobku s brzdovou kapalinu
  • pomocí injekční stříkačky odsaj veškerou starou brzdovou kapalinu z expanzní nádobky a nádobku důkladně vyčisti od případných nečistot

II. Výměna/odvzdušnění:

1. Způsob, mačkáním brzdové páčky

Tento způsob je ideální pro výměnu nebo odvzdušnění brzdové kapaliny, pokud není brzdová soustava zcela prázdná. V případě, že jste měnili brzdové hadice a soustava je výrazně zavzdušněná, přejděte rovnou na druhý nebo třetí způsob plnění a odvzdušnění.
  • Speciální nářadí
    • Hadice délky cca 350 mm, s takovým průměrem aby seděla na odvzdušňovací šroub
  1. Dolej do nádobky čerstvou brzdovou kapalinu po horní rysku
  2. Na odvzdušňovací šroub nasaď očkoplochý klíč a poté průhlednou hadičku, kterou směřuj do vhodné sběrné nádoby.
  3. Zmáčkni brzdovou páčku a drž ji stisknutou.
  4. Povol odvzdušňovací šroub přibližně o čtvrt otáčky.
  5. Jakmile se páčka propadne až nadoraz, ihned odvzdušňovací šroub znovu utáhni.
  6. Postup opakuj, dokud z hadičky nezačne vytékat čistá brzdová kapalina bez vzduchových bublinek.
  7. Průběžně sleduj hladinu kapaliny v nádobce a doplňuj novou kapalinu tak, aby nedošlo k zavzdušnění soustavy.
2. Způsob, odsávání podtlakovou pumpou
  • Speciální nářadí
    • Podtlaková pumpa s příslušenstvím pro odvzdušnění brzd
  1. Dolej do nádobky čerstvou brzdovou kapalinu po horní rysku
  2. Na odvzdušňovací šroub nasaď očkoplochý klíč a poté hadičku z podtlakové pumpy.
  3. Pumpou vytvoř mírný podtlak a sleduj zda hadička drží pevně.
  4. Následně povol odvzdušňovací šroub přibližně o čtvrt otáčky a pumpa začně natahovat brzdovou kapalinu.
  5. Průběžně sleduj hladinu kapaliny v nádobce a doplňuj novou kapalinu tak, aby nedošlo k zavzdušnění soustavy.
  6. Jakmile začně vytékat čistá brzdová kapalina bez vzduchových bublinek je hotovo.
3. Způsob, "Reversní" výměna, kapalinu tlačíme zespodu nahorů
  • Speciální nářadí
    • Injekční stříkačka o objemu alespoň 100 ml
    • Hadice délky cca 200 mm, s takovým průměrem, aby těsně seděla na stříkačce i odvzdušňovacím šroubu
    • Stahovací pásky na zajištění hadice
  1. U tohoto způsobu nenalívej do expanzní nádobky žádnou brzdovou kapalinu – protlačíš ji tam zespodu
  2. Nasaď hadičku na injekční stříkačku a zajisti ji stahovací páskou
  3. Naplň injekční stříkačku s hadicí brzdovou kapalinou. Ujisti se, že v celém systému není žádný vzduch
  4. Na odvzdušňovací šroub nasaď očkoplochý klíč a poté druhý konec hadice, který opět zajisti stahovací páskou
  5. U tohoto způsobu ti může lehce prolínat brzdová kapalina kolem odvzdušňovacího šroubu. Kolem něj proto dej hadřík, který kapalinu zachytí
  6. Povol odvzdušňovací šroub přibližně o čtvrt otáčky a začni pomalu protláčet kapalinu do systému. Používej mírný, stabilní tlak – jinak bude kapalina zbytečně unikat kolem šroubu
  7. Průběžně odsávej starou kapalinu z expanzní nádobky, aby nepřetekla
  8. Postup opakuj, dokud z hadičky nezačne vytékat čistá kapalina bez bublin
  9. Dotáhni odvzdušňovací šroub a sundej hadičku s injekční stříkačkou

III. Dokončení:
  • Zkontroluj, že je v nádržkách správné množství brzdové kapaliny
  • Zkontroluj zda je páčka při zmáčknutí "tvrdá", nesmí být měkká jakoby jsi stláčel vzduch
  • Po výměně dotáhni odvzdušňovací šrouby nejlépe na předepsaný moment aby nebyly zbytečně přetažené
  • Pečlivě zavři víčka
  • Pokud během jakéhokoliv úkonu došlo k vystříknutí brzdové kapaliny, postižené místo co nejdříve opláchni vodou se saponátem, abys zabránil poškození lakovaných nebo gumových částí

Čištění brzdových třmenů

Čištění brzdových třmenů je důležitou součástí údržby motocyklu, řekneme si proč třmeny čistit, jak často a jakým způsobem
Proč to děláme
  • Zajístíme volný pohyb pístků
  • Předejdeme přehřívání brzd
  • Ochráníme brzdy před korozí
Jak často třmeny čistit
  • Minimálně 1x za sezónu, popřípadě dle nájezdu a znečištění i častěji
  • Určitě při výměně brzdových destiček
  • V případě že:
    • motocykl brzdí po puštění páčky
    • při tlačení motocyklu cítíme zvýšený odpor
Jakým způsobem čistím
Při čištění brzdových třmenů v žádném případě nepoužívejte ocelové kartáče, smirkový papír ani jiné abrazivní pomůcky, které by mohly poškodit kovové povrchy nebo narušit těsnění a gumové součásti. Používejte pouze měkký kartáček, plastový štětec a vhodný čistič brzd.
  1. Demontuj třmen
    • jsou-li brzdové destičky zajištěny šrouby, povol je ještě před demontáží brzdových třmenů
  2. Vyjmi destičky
  3. Opatrně vytlač pístky částečně ven pomocí páčky
    • stačí 2mm na každý pístek, tak aby se lépe čistily
  4. Vyčisti třmen čističem na brzdy za pomocí jemného kartáče
    • čistič brzd, který používám Unpass Red Effect
    • jemný kartáč = kartáček na zuby
  5. Před montáží brzdových destiček zatlač pístky zpět, aby bylo možné třmeny nasadit na brzdový kotouč
  6. Namontuj destičky a brzdové třmeny zpět na motocykl
    • Pokud je povrch starých destiček lesklý a neplánuješ výměnu, obrus lesklou vrstvu smirkovým papírem zrnitosti P120 až P180

Montáž brzdových destiček a třmenů

Mazat či nemazat některé součásti brzd
Obecně platí, že se brzdy nemažou a v případě, že některé části mažeme, tak cíleně a opatrně!
  • Co rozhodně nemažeme
    • Brzdové destičky (třecí plocha)
    • Kotouče
  • Co mazat lze ale správným mazivem
    • Vodící čepy a vodítka plovoucích třmenů
      (tyto části mažeme silikonovým mazivem)
    • Zadní stranu brzdový destiček v místě kde přichází do kontaktu s pístkama
      (tyto části mažeme pastou proti pískání brzd, například ATE Plastilube)
    • Mazivo aplikujeme na kluzná místa brzdových destiček, tedy tam, kde destičky dosedají do držáku třmenu a po něm se pohybují. Tím zajistíme volný pohyb destiček a zabráníme jejich zadírání. V těchto místech dávejte maziva opravdu po zkromnu.
      (na tyto částii může přijít znovu ATE Plastilube)
Samotná montáž
Před demontáží si pečlivě prohlédněte brzdový třmen a jeho jednotlivé součásti, abyste při zpětné montáži předešli chybám. Pokud si nejste jistí, doporučuji si celý stav před rozebráním zdokumentovat pomocí fotografií.
  • Brzdové třmeny a jejich součásti je nutné dotahovat podle předepsaných momentů, aby se předešlo jejich přetažení nebo naopak nedostatečnému dotažení, což může negativně ovlivnit bezpečnost i funkčnost brzdového systému.
  • Nezapomeňte zkontrolovat hladinu brzdové kapaliny – při výměně za nové, silnější destičky může být potřeba část kapaliny odsát, aby nedošlo k jejímu přetékání nebo v horším případě zablokování brzd při jízdě.
  • Doporučení: šrouby lepte pouze tehdy, pokud to výslovně uvádí výrobce motocyklu v dílenské příručce.

Závady na brzdách

Zavzdušněný brzdový systém

  • Vzduch v brzdové soustavě způsobuje měkký chod páčky/pedálu a snižuje účinnost brzd.
  • Řešení: Odvzdušnit brzdovou soustavu.

Sklovitá (zapečená) vrstva na destičkách

  • Přehřáté destičky mohou vytvořit lesklý povrch, který výrazně zhoršuje třecí schopnosti. Brzdy působí tupě a ztrácejí výkon.
  • Řešení: Obrousit lesklou vrtstvu smirkovým papírem zrnitosti P120 až P180.

Znečištěné (mastné) brzdové destičky

  • Brzdové destičky znečištěné olejem, brzdovou kapalinou nebo čističem ztrácejí třecí schopnost a mohou pískat nebo klouzat.
  • Řešení: Pokud jsou destičky mastné jediné správné řešení je jejich výměna.

Deformované kotouče

  • Vlivem tepla nebo mechanického poškození se může kotouč zdeformovat. Projevuje se vibracemi a pulzováním při brzdění.
  • Řešení: Výměna koutouče za nový.

Netěsnost v brzdové soustavě

  • Únik brzdové kapaliny (např. na spojích, u pumpy nebo třmenů) vede ke ztrátě tlaku a nefunkčním brzdám.
  • Řešení: Odstranit nětěsnost, vyměnit/vyžíhat těsnící podložky, dotáhnou, vyměnit hadici.